dinsdag 19 november 2013

VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK




Solliciteren, wat had ik daar toch altijd een hekel aan. Hoe vaak heb ik wel niet ongemakkelijk in een oncomfortabele stoel gezeten om half stotterend vragen als 'Wat zijn jouw sterke punten?' en 'Wat voeg jij toe aan dit bedrijf?' te beantwoorden. De laatste jaren zijn mijn sollicitatie skills echter enorm verbeterd. Het klinkt misschien cliché maar oefening baart toch echt wel kunst.

Komende februari begin ik alweer aan mijn tweede jaar(wauw, wat gaat de tijd snel!) Small Business en Retail Management aan het Stenden in Leeuwarden. Dit betekent voor mij dat mijn duale jaar van start zal gaan. Het vinden van een stageplek blijkt helaas toch een stuk moeilijk dan verwacht. Na veel research en het schrijven van brieven heb ik nu twee gesprekken met twee prachtige bedrijven op mijn agenda staan. 

Maar hoe bereid ik me hier nou optimaal op voor? En hoe zorg ik ervoor dat ik een goede indruk achterlaat? Speciaal voor jou(en natuurlijk ook een klein beetje voor mezelf ;)), hier een aantal tips.




Research
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle inns and outs! Speur het hele internet af naar informatie met betrekking tot het bedrijf en hang Sherlock Holmes uit op de website en alle social media kanalen. Ga op zoek naar de visie van het bedrijf en onthoud termen die gebruikt worden om het bedrijf te omschrijven. Deze opgedane kennis kun je tijdens het gesprek door laten schemeren om zo te laten merken dat je de functie erg serieus neemt en goed bent voorbereid.

Oefenen, oefenen, oefenen..
Ga online op zoek naar veel gestelde sollicitatie vragen en probeer deze voor jezelf te beantwoorden. Waarom wil jij eigenlijk bij dat bedrijf werken? Wat maakt jou geschikt voor deze functie? En wat kan jij voor het bedrijf betekenen? Door dit soort vragen goed voor te bereiden kun je tijdens het 'echte' gesprek je antwoorden veel sneller en veel beter formuleren dan wanneer je deze ter plekke had moeten bedenken.

Wat trek ik aan?
Wat je het beste naar een sollicitatiegesprek aan kunt trekken verschilt erg per bedrijf. Over het algemeen kun je het beste gaan voor een formele look. Dat wil zeggen; een nette broek, nette schoenen en een nette top/blouse met eventueel een blazer. Zoals ik al eerder aangaf kan dit wel verschillen per bedrijf. Heb je een gesprek in de modebranche? Kies dan voor een wat creatievere look en speel met een opvallende clutch of een jasje.

Alexander Wang Leather Jeans / SheInside Hem Blouse / Paperblanks Agenda / OPI Visions Of Love / Tommy Hilfiger / Warehouse Crystal Bar Tassel Earrings / H&M Platform Ankle Boots

De ideale make-up look
Mijn tip: maak het vooral niet te heftig! Met smokey eyes, strak getekende wenkbrouwen en knalrode lippen kun je nogal de verkeerde indruk wekken. Probeer het casual te houden en richt de aandacht op slechts één gedeelte van je gezicht. Leg de nadruk op je lippen of op je ogen en doe niet allebei. Uit onderzoeken is gebleken dat rood een krachtige indruk achter laat. Kun je het hebben? Dan zijn rode lippen zeker een optie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten