zaterdag 15 november 2014

THINGS TO DO, THINGS TO GO BALI


Afgelopen week kreeg ik het geweldige nieuws dat mijn minor op Udayana University, Bali is goedgekeurd. HURRAY! Hoewel ik eigenlijk al wel wist dat het ging gebeuren wilde ik mezelf niet blij maken met een dode mus, dus hield ik mijn blijdschap al een tijdje in bedwang. Met alle formele goedkeuringen op zak kan ik nu beginnen met het aanvragen van mijn visum, het kiezen van mijn vakken en natuurlijk het plannen van mijn zes maanden lange reis!

Twee maanden terug begon ik stiekem met het maken van een To do and to go list voor Bali op Pinterest. Inmiddels heb ik een lijstje bij elkaar verzameld en het lijkt me erg leuk om dit things to do, things to go lijstje met jullie te delen!


1. Surf lessen nemen
Een veel gehoorde -en daarom misschien ook een beetje een saaie- wens. Leren surfen! Na de nieuwe commercial van Chanel (Klik hier om hem te bekijken) te hebben gezien was ik verkocht: ik moet en zal leren surfen. Bali heeft prachtige witte zandstranden en weg van de toeristische badplaatsen lenen deze zich uitstekend voor beginnende, stuntelige surfers zoals ik. 

Een surfschool welke veel wordt aangeraden is Rip Curl School, een surfschool met een viertal locaties verspreid over Bali. Je zou zeggen dat surflessen in Indonesie goedkoper zouden zijn dan in Nederland, maar dit is (helaas pindakaas) niet het geval. Voor een surf cursus (3 x 2 uren les) betaal je 1.800.000 roepia, omgerekend is dit zo'n 126 euro. Toch nog wel 42 euro per les dus, maar hey je leert wel surfen op een van de mooiste stranden ter wereld!

(Bambu Indah, Bali)
(The Mulia, Bali)

2. Overnachten in een Tumblr-plaatje-ish hotel
Mijn Tumblr pagina staat er vol mee: honderden foto's van mooie uitzichten, prachtige locaties en perfecte hotelkamers. Omdat ik tijdens mijn verblijf op Bali jarig ben lijkt dat mij de perfecte smoes om eens een (peperdure) overnachting in een prachtig hotel te boeken (Kevin, als je dit leest: dit is een hint). 

Naast adembenemende hotels kent Bali ook prachtige welness resorts. Een dagje naar de spa zal dan ook al gauw een hele indrukwekkend ervaring zijn dus hopelijk kan ik dat ook nog een aantal keren doen. 


3. Het bezoeken van de Buddha to Buddha fabriek 
Ik denk dat vrijwel iedereen inmiddels al wel bekend is met het merk Buddha to Buddha. Ruim een jaar geleden mochten mijn zusje en ik van mijn moeder een mooi sieraad uitkiezen. Omdat ik nooit echt een sieraden meisje ben geweest was dit voor mij een enorme klus, maar uiteindelijk zijn we allebei voor een ring van Buddha to Buddha gegaan. Sindsdien draag ik hem dagelijks en is mijn liefde voor sieraden alleen maar toegenomen. De sieraden worden in de fabriek verkocht met kortingen oplopend tot wel 50% (!!) in vergelijking met de Nederlandse prijzen.

Op internet zijn er vele discussies gaande waarin mensen erg twijfelen aan de authenticiteit van de fabriek. Buddha to Buddha zelf geeft echter wel aan zijn sieraden in hetzelfde gebied op Bali te laten maken en ook lokale familieleden zijn er heilig van overtuigd dat het de real deal is. Volgens hen worden in deze fabriek inderdaad alle Buddha to Buddha sieraden met de hand gemaakt, maar buiten de werk uren voor Buddha to Buddha gaan werknemers door met produceren om deze producten vervolgens zelf aan consumenten te verkopen. Klinkt nogal logisch toch? Daarnaast kan ik mijn ring natuurlijk altijd met de daar verkochte producten vergelijken. 



4. Werken aan een bikini body
Hoewel ik de afgelopen anderhalf jaar al een stuk actiever ben laat ik toch nog wel vaak steken vallen. Tijdens de eerste twee maanden van mijn tweede stage heb ik geen stap in de sportschool gezet (zonde van mijn maandelijkse 20 euro though). De laatste weken probeer ik het wat meer op te pakken en met de komst van lessen Pilates wordt dat al een stuk gemakkelijker.

Nu het definitief is dat ik een half jaar op Bali ga slijten neemt de druk natuurlijk nogal toe. Niet dat ik enorm wil afvallen, maar hier en daar kan er nog flink getoned worden. De komende drie maanden ga ik dan ook een speciaal programma volgen (hierover later meer) om mijn doelen op dat gebied te bereiken. December is nou niet bepaald de meest gunstige maand van het jaar om je bezig te houding met voeding en sport but well, without struggle there won't be progress.



5. Het Bali Arts Festival bijwonen
Vanaf de tweede week van juni staat Bali in het teken van het Bali Arts Festival. Een festival vol kunst, dans en natuurlijk de Balinese cultuur. Hoewel het bekend staat om nogal toeristisch te zijn denk ik dat het enorm indrukwekkend zal zijn om een keertje mee te maken. Het festival duurt een hele maand, genoeg tijd dus om hier iets van mee te pikken!



Naast dit lijstje zijn er natuurlijk nog veel meer dingen die ik op (of voorafgaand aan ;)) Bali wil gaan doen, (snorkelen, duiken, met dolfijnen zwemmen, baby olifantjes voeren, tempels bekijken, leren scooter rijden...) maar deze vijf staan toch echt bovenaan mijn lijstje. 

Gisteren heb ik mijn ticket geboekt en op zaterdag 24 januari vlieg ik op 20.55h met een rechtstreekse vlucht naar Denpasar. Ik heb er ontzettend veel zin in en maak me nu al zorgen over hoe ik ooit al mijn spulletjes in een koffer van 23 kilo moet krijgen! Zodra ik die kant op ga wil ik mijn blog ook graag gebruiken als reis blog zodat vrienden en familie niet helemaal van me vervreemden, haha! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten